3. ALGUNS ELEMENTS I CONCEPTES DEL LLENGUATGE CINEMATOGRÀFIC

LLENGUATGE CINEMATOGRÀFIC

Hem de conèixer els elements del llenguatge cinematogràfic i les condicions en les quals filmarem.  En un reportatge no podem planificar-ho tot, ni  tot el que planifiquem serà possible.. No sabem el temps que farà  ni els imprevistos que ens podem trobar.  Ens podem trobar en una situació interessant d’enregistrar i la podem aprofitar. Es tracta d’anar mínimament preparats per captar el més important en imatges que després podrem seleccionar.

Per això, tot seguit teniu un quadre on hi ha bona part dels elements del llenguatge del cinema, alguns conceptes a tenir en compte i unes orientacions de cares la filmació i edició per tal de poder-la fer amb els mitjans que disposarem.

ELEMENTS

CONCEPTES
ORIENTACIONS

 ESPAI


Exterior
Interior


Situeu-vos en un bon lloc i trieu bé els paisatges, construccions o elements a filmar.  No us feu nosa entre vosaltres.



TEMPS
I
RITME

Real. Condensat. Allargat
Lineal. Paral·lel

Flash back. Salt al futur

El·lipsi

Ritme lent, normal, ràpid

El temps narratiu normalment serà real i  lineal, procureu que hi hagi bon ritme, sense repeticions. Quan parleu comenceu deixeu un parell de segons abans no es comenci a parlar, igualment en acabar enregistreu un parell de segons més.
La durada del reportatge entre 3’ i 5’, una imatge estàtica com a màxim 5”.


MOVIMENT

Càmera fixa
Panoràmica horitzontal, vertical, obliqua, circular
Translació (travelling), zoom,


Normalment filmeu amb càmera fixa. En paisatges podeu fer panoràmiques horitzontals. Si feu servir altres moviments sempre ha de ser en relació a un guió i millor no abusar-ne.


ESCALA

Pla general (PG), mitjà (PM), americà (PA), primer pla (PP), primeríssim pla (PPP), pla detall (PD).


Paisatge PG o PM.
Locutor o entrevistats PA.
Exposició PM. Una flor PD.
D’una mateixa localització (espai) enregistreu de diferents tipus.


ANGULACI-ONS

Normal (N)
Picat (P)
Contrapicat (C)

N, a l’alçada de la vista (el més habitual)
P, de dalt a baix (un cargol a terra)
C, de baix a dalt (les fulles d’un arbre)


IL·LUMINA-CIÓ

Natural / artificial
Frontal/Lateral
Contrallum

Aprofiteu el màxim la llum natural. Eviteu fer-vos ombra vosaltres mateixos.
En interiors assegureu-vos si podeu fer servir el flash.
Alerta amb els contrallums no desitjats.


COLOR

Blanc i negre
Colors naturals o alterats

Preferentment en colors naturals. Els colors alterats es poden servir en la portada i el crèdits.


GESTOS, ACTUACIÓ


Situació en l’escenari. Moviments presentador/a, gesticulació, desplaçament. 


Penseu abans la intenció. Normalment el locutor/a se situa a un costat. Moviments naturals. Qualsevol gest o moviment s’ha de fer en relació al què s’explica.



SO

Paraula: monòlegs, diàlegs, converses, veu off,
Música
Sorolls, efectes sonors
Silencis

La presa de so serà el micro de la càmara, direccionat cap al centre d’interès.
La locució en directe s’ha de fer vora el micro,  amb veu alta i clara, vocalitzant per a que s’entengui.
Si en directe no queda bé o heu deixat de dir  informació important aleshores haureu de recórrer a  una locució enregistrada.
Haureu de preveure so o música per la  portada i la cloenda. Durant el vídeo podeu posar música en primer pla o de fons que acompanyi i no  destorbi.


ESTRUCTURA NARRATIVA

Arrancada (introducció)
Desenvolupament
Desenllaç


La presentació ha de ser breu, general i entenedora.
L’equivalent al desenllaç en un reportatge són unes conclusions.

MUNTATGE
I 
TRANSICIONS

Tall. Fosa. Encadenat
Cortineta. Escombrat.

Les transicions uneixen plans, escenes i seqüències i han d’ajudar a la comprensió de manera discreta.
Passeu de planols generals a d’altres de més detall o al revés segons la impressió que vulgueu causar.
Eviteu canvis bruscos. Utilitzeu transicions vistoses només si ha un canvi important en la narració.


Comentaris