3. ALGUNS ELEMENTS I CONCEPTES DEL LLENGUATGE CINEMATOGRÀFIC
LLENGUATGE CINEMATOGRÀFIC
Hem de conèixer els elements del llenguatge cinematogràfic i les
condicions en les quals filmarem. En un
reportatge no podem planificar-ho tot, ni
tot el que planifiquem serà possible.. No sabem el temps que farà ni els imprevistos que ens podem trobar. Ens podem trobar en una situació interessant
d’enregistrar i la podem aprofitar. Es tracta d’anar mínimament preparats per
captar el més important en imatges que després podrem seleccionar.
Per això, tot seguit teniu un quadre on hi ha bona part dels elements
del llenguatge del cinema, alguns conceptes a tenir en compte i unes
orientacions de cares la filmació i edició per tal de poder-la fer amb els
mitjans que disposarem.
ELEMENTS
|
CONCEPTES
|
ORIENTACIONS
|
|
Exterior
Interior
|
Situeu-vos en un
bon lloc i trieu bé els paisatges, construccions o elements a filmar. No us feu nosa entre vosaltres.
|
TEMPS
I
RITME
|
Real. Condensat.
Allargat
Lineal. Paral·lel
Flash back. Salt al futur
El·lipsi
Ritme lent,
normal, ràpid
|
El temps narratiu
normalment serà real i lineal,
procureu que hi hagi bon ritme, sense repeticions. Quan parleu comenceu
deixeu un parell de segons abans no es comenci a parlar, igualment en acabar
enregistreu un parell de segons més.
La durada del
reportatge entre 3’ i 5’, una imatge estàtica com a màxim 5”.
|
MOVIMENT
|
Càmera fixa
Panoràmica
horitzontal, vertical, obliqua, circular
Translació (travelling),
zoom,
|
Normalment filmeu
amb càmera fixa. En paisatges podeu fer panoràmiques horitzontals. Si feu
servir altres moviments sempre ha de ser en relació a un guió i millor no
abusar-ne.
|
ESCALA
|
Pla general (PG),
mitjà (PM), americà (PA), primer pla (PP), primeríssim pla (PPP), pla detall
(PD).
|
Paisatge PG o PM.
Locutor o
entrevistats PA.
Exposició PM. Una
flor PD.
D’una mateixa
localització (espai) enregistreu de diferents tipus.
|
ANGULACI-ONS
|
Normal (N)
Picat (P)
Contrapicat (C)
|
N, a l’alçada de
la vista (el més habitual)
P, de dalt a baix
(un cargol a terra)
C, de baix a dalt
(les fulles d’un arbre)
|
IL·LUMINA-CIÓ
|
Natural /
artificial
Frontal/Lateral
Contrallum
|
Aprofiteu el
màxim la llum natural. Eviteu fer-vos ombra vosaltres mateixos.
En interiors
assegureu-vos si podeu fer servir el flash.
Alerta amb els
contrallums no desitjats.
|
COLOR
|
Blanc i negre
Colors naturals o
alterats
|
Preferentment en
colors naturals. Els colors alterats es poden servir en la portada i el
crèdits.
|
GESTOS, ACTUACIÓ
|
Situació en
l’escenari. Moviments presentador/a, gesticulació, desplaçament.
|
Penseu abans la
intenció. Normalment el locutor/a se situa a un costat. Moviments naturals.
Qualsevol gest o moviment s’ha de fer en relació al què s’explica.
|
SO
|
Paraula:
monòlegs, diàlegs, converses, veu off,
Música
Sorolls, efectes
sonors
Silencis
|
La presa de so
serà el micro de la càmara, direccionat cap al centre
d’interès.
La locució en
directe s’ha de fer vora el micro, amb
veu alta i clara, vocalitzant per a que s’entengui.
Si en directe no
queda bé o heu deixat de dir
informació important aleshores haureu de recórrer a una locució enregistrada.
Haureu de
preveure so o música per la portada i
la cloenda. Durant el vídeo podeu posar música en primer pla o de fons que
acompanyi i no destorbi.
|
ESTRUCTURA NARRATIVA
|
Arrancada
(introducció)
Desenvolupament
Desenllaç
|
La presentació ha
de ser breu, general i entenedora.
L’equivalent al
desenllaç en un reportatge són unes conclusions.
|
MUNTATGE
I
TRANSICIONS
|
Tall. Fosa.
Encadenat
Cortineta.
Escombrat.
|
Les transicions
uneixen plans, escenes i seqüències i han d’ajudar a la comprensió de manera
discreta.
Passeu de planols
generals a d’altres de més detall o al revés segons la impressió que vulgueu
causar.
Eviteu canvis
bruscos. Utilitzeu transicions vistoses només si ha un canvi important en la
narració.
|
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada